Pantone színek évről évre - 2000-től napjainkig - DODO | Designban Otthon

Pantone színek évről évre - 2000-től napjainkig

Aki picit is követi a trendeket, az tudhatja, hogy minden évben van egy (esetleg két) szín, amelyet az adott év Pantone színének választanak. Ezek az árnyalatok aztán meghatározzák a tendenciákat és a stílusirányzatokat, amiket abban az évben követni fognak az “alkotók”. Cikkünkben összegyűjtöttük az elmúlt évek színeit, amelyekből könnyedén inspirálódhattok is!

Mik azok a Pantone színek?

A Pantone vállalatot New Jerseyben alapították az 1950-es években. A kezdetben festék gyártással és kereskedelmi nyomtatással veszteségesen működő céget 1962-ben átvette egy alkalmazottjuk, Lawrence Herbert, aki addig a vállalat készleten lévő pigmentjeit, festékeit és tintáit rendszerezte. Herbert felismerte, hogy kategorizatlanságuk miatt a színárnyalatokat a nyomdák nem tudják pontosan beazonosítani, ezért 1963-ban kifejlesztette a Pantone Matching System-et (PMS), azaz a Pantone Illesztő Rendszert, amely egy sztendertizált színskála.

A Pantone ezzel teljesen új korszakot nyitott a nyomdai kivitelezésben és az azt megelőző grafikai tervezésben, hiszen a vállalat által létrehozott rendszerben, a színek pontos azonosítását, a szín pontos újrateremtését, a színhűséget olyan kódok teszik lehetővé, amelyek az egész világon ugyanazt a színt jelölik.

A Pantone az évtizedek során továbbfejlesztette a színrendszert a digitális technológia, a textilipar, a műanyaggyártás, az építészet, a belsőépítészet és a festékgyártás területére is.

A cég 2007-ben egyesült a szín tudomány és technológia terén is piacvezető X-Rite-tal, amely olyan iparágakban is innovatív megoldásokkal szolgál, mint a fényképészet, a grafikai tervezés, a nyomtatás, a csomagolóipar, a festészet, az autóipar.

Napjainkban világszerte több mint tízmillió tervező és gyártó támaszkodik a Pantone termékeire és szolgáltatásaira a színek meghatározása, ellenőrzése és kommunikálása során. A Pantone Kézikönyvek vagy színskálák, amelyek különböző szempontok szerint összeállított legyezőként összekapcsolt vékony karton lapokból állnak, tartalmazzák a színeket a nevükkel és a hozzájuk tartozó kóddal.

“Az év színe” már több mint 20 éve meghatározza a trendeket

A Pantone vállalat 2000 óta minden évben meghatározza az “Év színét”. Grafikusok, divattervezők, dizájnerek, lakberendezők, belsőépítészek, művészek merítenek ihletet abból az aktuális színből (vagy színpárból), amit a cég szín-szakértői minden évben alapos megfontolást követően kiválasztanak. Évente kétszer a Pantone egy európai fővárosban titkos találkozót rendez, melyeken különböző nemzetek csoportjai vesznek részt. Tavasszal megkezdik a globális kutatást visszatérő mintákat keresve, elemzik a világban zajló történéseket, a mindennapi élethelyzeteket, a filmeket, a formatervezés minden területét, az új művészeteket, a divatot, majd minden év decemberében két napon át tartó előadások és viták után színt választanak a következő évre. Az év színe több iparágban is irányvonalat ad, befolyásolja a termék fejlesztéseket, és a fogyasztói döntéseket is. Te is szeretnéd tudni mik voltak a Pantone színek az elmúlt 21 évben? Akkor meghívunk egy kis időutazásra!

Pantone színek évről-évre, 2000-től napjainkig

2000

Cerulean Blue 15-4020

A Pantone az év színét első alkalommal pontosan az ezredfordulón hirdette ki. Az égszínkék nyomban millenniumi színné vált, jelképezve az új évezredbe vetett hitet. A nyugodt, pihentető, békés unisex szín, szinte minden termékhez használható, a bizalom érzését és magabiztosságot tükröz, kapcsolatot teremt.

2001

Fuchsia Rose 17-2031

Az előző év nyugalmát és visszafogottságát 2001-ben a fukszia rózsa intenzív vibrálása váltotta. Szenvedélyes, nőies, izgalmas, de egyúttal melegséget és kedvességet árasztó, fényes és erőteljes szín. Ha szavakat, gondolatokat kellene társítani hozzá, akkor leginkább az aranyos, nőies, édes, bolondos, szép, romantikus jelzők merülnek fel. A fukszia a meleg és a hideg színek határán található.

A szín pszichológiai hatását vizsgálva a lendületesség, a mozgalmasság jellemzi, ami érthető, hiszen egyesül benne az erőt, méltóságot, eleganciát sugárzó kék és az izzó, vidám, impulzív vörös. A fukszia mindig fiatalos lendületet, dinamizmust sugároz jó hatást gyakorolva a viselőjére és a környezetére is.

2002

True Red 19-1664

A True Red, vagyis az élénk vörös 2002-ben lett az év színe. A vörös színtartomány kivételezett helyzetben van minden ember életében, hiszen a fekete és a fehér után harmadikként a vörös/piros szín jelent meg. A piros/vörös sok fogalommal társítható: az energia, a tűz, a vér, a bátorság, a háború, a veszély, az erő és a hatalom színe, de gyakran kifejezője a szerelemnek, a vágynak és a szenvedélynek.

Figyelemfelkeltő szín, ami az embereket gyors döntésekre kényszeríti, amit a marketing ki is használ. A lakberendezésben is azonnal magára vonja a figyelmet, szinte uralja a helyiséget. A feketével drámai hatást kelt, a fehéret és a szürkét feldobja, a mustársárgával vagy a türkizzel vidámságot csempész az adott helyiségbe. Hálószobába nem javasolt, hiszen energizáló hatása miatt megzavarhatja a pihenésedet.

2003

Aqua Sky 14-4811

A 2003-as év színe az Aqua Sky, azaz az ún. vizes kék lett, ami lágyságot, nyugalmat és hűvösséget sugároz, miközben derűt és reményt visz a mindennapokba. A kék színhez az emberek többsége a megbízhatóságot, a hozzáértést és a szakértelmet rendeli hozzá. Nem véletlen, hogy a legnagyobb weboldalak többségében a kék színt és különböző árnyalatait is alkalmazza. A lakberendezésben sokan tartanak attól, hogy a helyiséget hűvössé és rideggé teszi. Ez helytelen feltevés, mert megfelelő színekkel kombinálva vagy többféle árnyalatát használva a bármely helyiségben alkalmazhatod, pihentető és nyugtató hatása érvényesülni fog.

2004

Tigerlily 17-1456

A tigrisliliomról kapta a nevét a 2004-es év színe, amely sárga és vörös színt egyaránt tartalmaz, szenvedélyes, merész, fiatalos lendületével mintegy üzenetet küldve a világnak, hogy az újjászületés folytatódik, a kreativitás jelen van. Ez a pirosas-narancssárgás árnyalat egyes kutatások szerint nem tartozik éppen a legnépszerűbb színek közé, sokan a narancssárgát az olcsósággal társítják. Pedig a narancsszín boldogságot, életvidámságot és szeretetet sugároz.

A lakberendezésben kiegészítő színként alkalmazva pezsdít, élénkít, életre kelt, nyitottságot, boldogságot, magabiztosságot, tisztaságot sugall. Csökkenti az ismeretlentől való szorongást, segíti a kreativitást, fejleszti a kommunikációt. Nagy mennyiségben azonban ne használd, mert nyugtalanságot és stresszt okoz. Szóval valójában egy nagyon pozitív töltésű szín.

2005

Blue Turquoise 15-5217

A kék türkizt a tenger színei ihlették. Ez a szín az igazi türkiznél szelídebb tónussal rendelkezik, nyugtató hatását mindenképpen érdemes kipróbálnod egy-egy stresszesebb nap után. Modern, friss, egyedi, vonzó, és kellemes érzést kölcsönöz akár a belsőépítészetben, akár a dekorációban alkalmazod. Tökéletes szín a fürdőszobában, de a nappaliban vagy a konyhában is, ahol melegebb színekkel kombinálva érvényesül a legjobban.

2006

Sand Dollar 13-1106

A “homok dollár” egy olyan természetes és organikus szín, ami az USA-ból 2006-ban kiinduló, majd az egész világra kiterjedő pénzügyi válságra utalva hangot adott a gazdasági helyzettel kapcsolatos aggodalmaknak. Ez a meleg, bézs árnyalat, amelynek a látványa ellazítja és megnyugtatja az idegeket, a sivatagra és a puha homokos strandok hangulatára is emlékeztet. A Pantone szín szakértőinek a színválasztása tudatosan az organikus színek, formák, a természetesség és a naturalitás felé fordult. Ez a semleges szín azonban abban az évben nem kapott nagy sajtóvisszhangot, ennek ellenére azonban sokan értékelték a jelenlétét, hiszen a semleges színek végre kiutat jelenthettek a hamisan csillogó és giccses látvány világból.

2007

Chili Pepper 14-0848

2007-ben a chili paprika mély, vörös, fűszeres színe jelentette a legújabb trendet, mindazok számára, akik magabiztosan, bátran vágtak bele minden újításba. Kalandvágyukat most ezzel a színnel kiélhették, hiszen ezt a pozitív és negatív jelzőkkel egyaránt felruházható mélyvöröset nem mindenki szerette egyformán. A szerelem, szenvedély, tűz, meleg, vér gondolattársításával szemben ott áll a harag, a háború, a veszély és az erőszak, ami sokakban félelmet keltett. Azokban a helyiségekben érdemes alkalmazni, amiket melegebbé, meghittebbé szeretnél tenni, illetve étvágy gerjesztő hatása miatt az étkezőben, konyhában is bevetheted.

2008

Blue Iris 18-3943

A kék írisz a kék és a lila keveréke, ami egyszerre stabil és megnyugtató, misztikus és spirituális, rejtélyt és izgalmat tartogató. A 2008-as év színe ez a kiegyensúlyozott kékes-lilás árnyalat lett, ami a Pantone szakemberei szerint meditatív és mágikus. A koncentráció színe, ami segítheti a magas célok és törekvések elérését.

2009

Mimosa 14-0848

A mimóza a Pantone 2009-ben kiválasztott színe. Ez a melegséget sugárzó és magával ragadó sárga optimizmust és reményt próbált a gazdasági bizonytalanság és a politikai változások idején az emberek életébe csempészni. Jókedvre derít, javítja a gondolkodást, növeli a szellemi aktivitást, fokozza az étvágyat, enyhíti a depresszió tüneteit, erősíti az idegrendszert. Köszönhetően a közösségi média terjedésének, és a képalapú alkalmazásoknak (pl. Pinterest, Instagram), gyorsan népszerű is lett, főként a fiatalabb generációk körében.

2009 a Pantone vállalat számára is fontos év volt, hiszen ekkor léptek ki a közösségi média színtereire. A mimózasárga nagyobb bútorokon, berendezési tárgyakon vidám, tavaszi hangulatúvá varázsolja a helyiséget, de csak mértékkel alkalmazva, mert a hatása könnyen harsánnyá és rikítóvá is válhat.

2010

Turquoise 15-5519

A 2010-es év színe a türkiz, ami a zöld élénkítő hatását ötvözi a kék derűs kisugárzásával. Ez már a sokadik kékes-zöldes árnyalat a Pantone színek között. Egy olyan szín, ami helyreállíthatja a mindennapi gondoktól zilált, egyensúlyából kibillent lelki világunkat, megnyugtat, és inspirál. Elegancia, kifinomultság, felfrissülés, kreativitás, öröm, szeretet, remény, bölcsesség, higgadtság és némi titokzatosság jellemzi. A türkiz vibrálása jól mutat nagyobb felületeken, textíliákon, élénkké, élettel telivé teszi a teret. Megjeleníti a pihenést, a nyaralást, a nyári égboltot vagy épp a tenger színét, segítve vagy fokozva az ellazulást.

2011

Honeysuckle 18-2120

2011-ben a “kék korszak” méltó lezárásaként a Pantone a Honeysuckle-t, azaz a tatárlonc vörösbe hajló, vibráló rózsaszínjét választotta az év színének. A nyár érzéseit is nosztalgikus módon felelevenítő mályvás rózsaszín optimista, bizakodó, stresszoldó, energikus hatással bír, bátorságot és erőt sugároz. Ez a tettekre sarkalló árnyalat jól érvényesült mind a divat, mind a lakberendezés területén színt visz a hétköznapokba, egészséges vitalitást kölcsönöz, pozitív rezgést sugároz, merészséget biztosítva a kihívások legyőzésére.

Valódi tavaszi-nyári szín, ami szinte vonzza a tekintetet, ezért elsősorban a kiegészítőkön érdemes alkalmazni a belső terek berendezése során. Jól mutat az ágytakarókon, párnákon, díszeken, igazi inspiráló környezetet kialakítva. Olyan időtlen eleganciát sugároz, ami a városi és a vidéki környezetben is megállja a helyét. 

2012

Tangerine Tango 17-1463

Egy igazán karakteres szín lett a 2012-es év befutója. A Tangerine Tango, azaz a kissé bizarr nevű tangó mandarin ötvözi a tangó izzó, buja vörösségét, és az érett lédús mandarin narancssárgáját. A sugárzó naplemente árnyalatait idéző mágneses szín hőt és energiát, frissességet és üdeséget sugall, elterelve a mindennapok gondjairól a figyelmet, így lendülettel és vidámsággal tölti meg a hétköznapok szürkeségét. Kreativitásra és aktivitásra ösztönöz. A Tangerine Tango sokféle színnel párosítható. Élénksége könnyen kiegészíthető lágy, krémes színekkel. Egyszerre van jelen benne a szenvedély és az optimizmus, a nyugalom és a kifinomultság.

2013

Emerald 17-5641

2013 színe a ragyogó smaragdzöld lett. Az előző év dinamikus, élénk és inspiráló narancssárga Tangerine Tango színe után a smaragdzöld szín üzenete már az üdeségre, az egyensúlyra, a harmóniára való törekvést hordozza magában. A smaragd egyben a szépség, a jólét és az új élet színe is. Megnyugvást hirdet és arra ösztönöz, hogy életünk minden percét élvezzük ki. A zöld a természet leggyakoribb színárnyalata, ami kiváltja belőlünk a befelé fordulás, a szemlélődés, valamint a megújulásra való törekvés igényét.

2014

Radiant Orchid 18-3224

Radiant Orchid - azaz sugárzó orchidea a 2014-es év győztese. Ez a lila-rózsaszín-fukszia árnyalat bizalmat ébreszt, kreativitásra biztat, eredetiséget vár el. Magában hordozza az orchidea virágzásának mágikus melegségét, egészséget, szerelmet és örömet sugároz magából. Sokan túl nőiesnek, míg mások túl régimódinak találták, pedig a smink és divatiparban óriási hatással volt. A lakberendezésben mágikus, titokzatos hangulatot képes teremteni, akkor is ha, csak a bútorkárpitokon, függönyökön és kiegészítőkön használod. Fehérrel és saját árnyalataival kombinálva harmonikusabb összképet teremt.

2015

Marsala 18-1438

A 2015-ős évben egy igazán természetes színre, a Marsalára esett a választás, ami egy földes, testes borvörös. A Pantone szakemberei szerint a Marsala gazdagítja az elmét, a testet és a lelket. Sokak szerint egy elegáns, időtlen, energizáló szín, míg mások véleménye szerint csak egy depressziós rozsdavörös, ami régi, komor és idejétmúlt. Bárhogy is van, ez a szín egyaránt jó választás lehet mindkét nem számára, ha a divatról van szó, a lakberendezés terén pedig egyszerre elegáns és érett enteriőröket lehet kialakítani a segítségével. Földes és fűszeres jegyeivel otthonosságot, biztonságot, melegséget és nyugalmat, stabilitást sugall, ami menedéket jelenthet a zaklatott hétköznapokban.

2016

Serenity 15-3919

Rose Quartz 13-1520

2015 volt az első olyan év, amikor egyszerre két színárnyalat is kiérdemelte az év színe titulust: a Serenity és a Rose Quartz megosztva lettek a befutók. A nyugalom és biztonság utáni vágy a felgyorsult mindennapjainkban egyre erősebb, ezt az igényt akarták kielégíteni akkor, amikor ezt a két színt választották ki. A halvány rózsaszín Rose Quartz gyengédsége, a halvány kék Serenity hűvösebb derűjével tökéletes harmóniát teremt. Lelki béke, barátság, otthonosság, pihenés, kedveskedés, szeretet, gyengédség jellemzi. Lágy és érzelmes színek, amelyekkel egyben az eleganciát és a luxust is ki lehet fejezni.

2017

Greenery 15-0343

2017-ben végre a természet irányába fordult a színválasztás, és a Greenery, vagyis a lombzöld lett az év színe. Egy revitalizáló, frissítő árnyalat, ami méltón jelképezi az új kezdetek jelentőségét, megtestesítve mindazt, amit a tavasszal újjáéledő természet ad az emberek számára. Elhozza a természet közelségét, a friss levegőt, a reményt, energetizál és feltölt, újra életre kelt, miközben megnyugvást hoz a viharos társadalmi és politikai környezetben. Sokféle színkombinációval használható, miközben lehetővé teszi, hogy bevidd az otthonodba az élő természetet zöld növények formájában.

2018

Ultra Violet 18-3838

2018 trendszíne az Ultra Violet lett, ami provokatív, leleményes, és jövőbe mutató színként drámai hatást tud kelteni akár a divatban, akár a lakberendezésben. A lila egyébként is titokzatos és rejtélyes szín volt, a Pantone emiatt az Ultra Violetet, ezt a hideg lila árnyalatot a világmindenség titkainak szimbólumaként kezelte. Egyet jelentett az ezotériával, a megfejthetetlennel, az elérhetetlennel. Jelképezte a mindennapi gondoktól való elfordulást, az önmagunk vállalásának vágyát. Mivel az Ultra Violet nyomban magára vonja a figyelmet, ezért elég, ha csak egyetlen bútoron jelenik meg ez a szín.

2019

Living Coral 16-1546

Az élő korall a 2019-es év színe, ami élénkítő, energetizáló hatással bír. Optimista játékos és vidám színárnyalat, ami az utazások izgalmát idézi, valódi kikapcsolódást és élményt jelent. Mintegy ellentéteként a modern, magányos, elszigetelt, szorongással teli hétköznapoknak.

2020

Classic Blue 19-4052

A klasszikus kék láttán mindenkinek a végtelen éjszakai égbolt jut az eszébe. Időtlen és tartós színárnyalat, ami egyszerű és elegáns, megnyugtató és megbízható. Jelképezi a stabilitást, a békét, a menedéket, a hitet. Komolyságot és becsületességet áraszt, erősíti a koncentrációt.

2021

Ultimate Grey 17-5104 és Illuminating 13-0647

2021 a második olyan év, amikor a Pantone két árnyalatot nevezett ki az év színének: az Illuminating elnevezésű sárga árnyalatot és az Ultimate Grey elnevezésű szürkét, kihangsúlyozva ezzel az összefogás és összetartozás fontosságát. A klasszikus szürke és az élénk sárga a lakberendezésben külön-külön is gyakran használt színek, együttes alkalmazásuk pedig egy reményteli, barátságos összhatást eredményez. A vidám, fényes napsárga jól mutat a nyugodt, csendes, stabil szürkével, utalva jelenlegi helyzetünkre, a testi-lelki megpróbáltatások okozta terhekre, amitől nem könnyű szabadulni. A szürke olyan tartós alapot teremt, amire építhetünk, a sárga optimizmusa pedig nélkülözhetetlen a jövőbe vetett hithez és reményhez.

2022

Very Peri 17-3938

Ez az első olyan alkalom, amikor egy kreált színárnyalat lett az év színe. A Very Peri névre hallgató hűvös, lilás árnyalatnak nincs köze a természethez, sokkal inkább a digitális világot szimbolizálja. Ez a szín a hirtelen történt globális változásokra, az új társadalmi és gazdasági változásokra reagál. A Very Peri ennek az átmenetnek a szimbóluma, hiszen a stabil kéket pont annyi pirossal fűszerezték meg, ami az újdonság erejével hat. Pontosan ezt az új felfogást, új irányt, kreativitást hivatott erősíteni, amivel még van esélyünk megváltoztatni a világot.

Nézd meg a 2022-es év lehetséges trendjeiről készült videónkat és írd meg kommentben, neked melyik tetszik a legjobban!

Források:

  • kreativwebdesigntanfolyam.hu
  • pantone.com
  • thenordroom.com

További kapcsolódó tartalom a DODO YouTube csatornáról:

Beleásnád magad lakberendezési trendekbe, inspirációkba és ötletekbe? Nézz szét YouTube csatornánkon vagy kattanj rá Lakberendezési blogunkra!

Keresés