Te hallottál már a home stagingről? A home staging hazánkban még kevésbé elterjedt fogalom, pedig az ingatlanpiacon nagymértékben megnövelheti az eladásra vagy kiadásra szánt ingatlanok árát. Cikkünkben bemutatjuk a home staginget, a home stagereket, hogy miben különbözik a lakberendezéstől és milyen szolgáltatási, árszabásai vannak!
Nézz szét a DODO egyedülálló Tervező keresőjében, amiben belsőépítészek és lakberendezők mellett home stagereket is találsz. Akár tanácsadás, akár konkrét ajánlat céljából keresel szakembert, folyamatosan bővülő adatbázisunk segítségedre lesz!
Mi az a home staging?
A home staging szó szerint fordítva az ingatlan ”színpadra állítását” jelenti, ami az ingatlan felkészítését jelenti eladásra, kiadásra, úgy, hogy az a lehető legmagasabb áron a lehető legrövidebb idő alatt találjon új gazdára. Lényegében egy kiváló eladást segítő eszköz, az ingatlanfelkészítés új “tudománya”. Ez Magyarországon még egy kevésbé ismert szakma, de egyre inkább kezd teret nyerni értéknövelő hatása miatt.
Mi a különbség a home staging és a lakberendezés között?
A home staging körül sok a félreértés: nagyon sokan összekeverik vagy egybe mossák a lakberendezéssel, holott a kettő közötti különbség jelentős. A home staging sokkal inkább kapcsolódik az ingatlanértékesítő szakmához, bár vitathatatlan, hogy a lakberendezés alapjai a home staging részét képezik. A home staging célközönsége teljesen más. Míg egy lakberendező célja az, hogy otthont teremtsen egy egyén vagy család részére, a home staging arra törekszik, hogy a lehető legtöbb potenciális vásárló igényeit kielégítse azzal, hogy az ingatlan adottságait, a benne rejlő lehetőségeket és funkciókat emeli ki.
Jelentős különbség a kettő között az idő. Míg a lakberendező hónapokig munkálkodik azon, hogy lépésről-lépésre megteremtse a lakók elképzeléseinek megfelelő, életformájukhoz leginkább illő trendi, funkcionális, kényelmes enteriőrt, addig a home stager nem a még jelenleg ott lakóhoz igazítja a lakást, hanem egy mutatós és praktikus otthont álmodjon meg a jövendőbeli vásárlónak. Összegyűjti a munkájához szükséges információkat, majd a gazdaságossági szempontok figyelembevételével, költséghatékonyan előkészíti az ingatlant az eladásra.
A végső cél is teljesen más. A home stager az ingatlant eladásra, kiadásra szánt árucikknek tekinti, ezért versenyképes, a jelenlegi tendenciákat követő, célközönséget vonzó környezetet teremt. Célja, hogy a lakásodat gyorsan és nyereségesen eladja. A lakberendező pedig arra törekszik, hogy a te igényeidnek legmegfelelőbb módon teremtsen lakásból, otthont.
Fejes Melinda home stager szerint az alábbi a kettő közötti fő különbség:
"A home stagingnél a vevő van a fókuszban, számára hozunk létre egy személytelenített, semleges, hangulatos, szép, letisztult otthont. A helyiségek bemutatására szabott funkciókkal egy életérzés, vágy felkeltése a cél meghatározott színekkel, dekorációkkal. A lakberendezésnél viszont alaposan meg kell ismerni a lakót, az ő élet stílusához szabott funkciókkal, egyedi, személyes otthon kialakítása a fő szempont. Különbség van a ráfordított összegben is, mert a home stagingnél szigorú költségvetés mentén történik a felkészítés, a lakberendezésnél viszont az anyagi határokat a lakó határozza meg."
Fotók Fejes Melinda home staging munkái közül:
Forrás: marketing.ingatlan.hu
Ki az a home stager?
A home staging kivitelezésében - lényegében az ingatlan eladásának marketingjében - résztvevő szakember, aki előkészíti az ingatlant az eladásra. Meghatározza azt, hogy mit kell tenni annak érdekében, hogy a lakás bemutatása a lehető legjobban sikerüljön.
Gondoskodik arról, hogy az első benyomás a lakásról - ami kulcsfontosságú a siker eléréséhez - a lehető legjobb legyen.
Hihetetlennek tűnik, de igaz: a vevőnek már azelőtt véleménye van az ingatlanról, hogy belépett volna az ajtón. Az ingatlan megközelíthetősége, a külső környezet rendezettsége, a fények, szagok, a látvány - az első élmények - lehetnek vonzó, de lehetnek taszító hatással is.
A home stager olyan profi szakember, aki tekintettel lesz az ingatlanodban rejlő lehetőségekre és a rendelkezésedre álló erőforrásokra, figyelembe veszi az ingatlanod adottságait és a te lehetőségeidet. A lakásból a maximumot, vagyis a legmagasabb eladási árat kívánja kihozni.
Nemes Veronika lakberendező így foglalta össze a home stager jelentőségét:
"A home stager a potenciális vevők első benyomására összpontosít, hogy minél eladhatóbb legyen az ingatlan. Feladata, hogy felkészítse a lakást az eladásra/kiadásra. Ennek lépései a következők:
- Az eladó fél igényfelmérése, konzultáció
- Ingatlan feltérképezése, kérdőívek, fotók és alaprajzok alapján
- Személyes ingatlan bejárás
- Költségvetés készítése, bevásárlás
- Teendők átbeszélése
- Az elvégzett feladatok ellenőrzése
Tehát lássuk, miért is lehet fontos home stagert alkalmazni:
- szakértelmével hangsúlyozza az otthon lakhatóságát és különleges tulajdonságait
- megmutatja, hogyan készítsünk figyelemfelkeltő fotókat, hogy a potenciális vevők ne sétáljanak el a lehetőség mellett
- célja a költséghatékony tervezés és kivitelezés, amellyel a legpozitívabb benyomást keltheti az ingatlan"
Nézd meg az alábbi videót, amiben Magyarország legaktívabban dolgozó home stagere, Erdőháti Ágnes mutatja be ezt az izgalmas és érdekes szakmát! :)
A témával kapcsolatban több videót is találsz a YouTube csatornánkon, még több tartalomért kattints ide! Erdőháti Ágnes home stager partnerprofilját pedig itt találod!
Mikor és hogyan alakult ki a home staging?
A home staging a 70-es években indult el az Egyesült Államokból, amikor egy ingatlanértékesítő, Barb Schwartz rájött, hogy a szépen, rendezetten bemutatott lakások (staged home) az értékesítési piacon lényeges előnnyel indulnak lelakott társaikhoz képest. Felismerte, hogy ezek a lakások sokkal gyorsabban és magasabb áron kelnek el, mint az üres, vagy lakott, de felkészítetlen versenytársaik.
Magyarországra a home staging 10 éve került be Somogyi Patricia által, aki az MSP Home Staging megalapítója. Ő az, aki azóta is a legátfogóbban oktatja ezt a szakmát.
Hogyan működik a home staging?
Nagyon hatékonyan és egyszerűen! A lényege az, hogy egy így felkészített ingatlan azt adja, amit a Vevő vár. Mit vár a vásárló? Tágas, világos rendezett tereket, gyönyörűen és ízlésesen bútorozott kiváló állapotú lakást. Olyan életérzést, ami már a lakásba való belépés pillanatában magával ragadja, azt, hogy úgy érezze a vágyott otthonát találta meg az eladó ingatlanban.
Ha sikerül az első néhány pillanatban a lakásnak „megnyernie a vevőt”, akkor az üzlet létrejön. A folyamat része már maga az az online marketing is, ami lényegében hozzád vezette az érdeklődőt. Ezt a figyelemfelkeltő profi fotók, a pontos és részletes szövegezés fogja biztosítani az online hirdetésekben.
Ha sikerült elérni a hirdetéssel, hogy az ingatlant a potenciális vevő személyesen is megtekintse, akkor soha ne hagyatkozz a vásárló fantáziájára abban, hogy ő töltse ki a lakásban fellelhető üres helyeket, vagy képzelje el a javítások utáni állapotokat. Neki már a kész, egész, komplett látványt kell megtapasztalnia, másként csalódottan távozik.
A home staging azért fontos, mert valóban arra összpontosít, ami vonzó a potenciális vásárlók számára, hangsúlyozza az otthonod különleges tulajdonságait, adottságait és a benne rejlő lehetőségeket, ezzel növelve az ingatlan iránti érdeklődést. Az egyik legköltséghatékonyabb módja annak, hogy olyan pozitív első benyomást kelts, ami az első perctől kezdve növeli a vásárló érzelmi kapcsolatát az ingatlannal.
Mik a home staging alapelvei?
- Mindig elemezni kell az aktuális ingatlanpiaci kínálatot és keresletet. Ennek alapján határozható meg, hogy melyek azok a szükséges változtatások, amelyek a leendő célcsoport igényeit kiszolgálva, érdekesebbé, értékesebbé teszik a lakást.
- Minden lakásnak meg kell határozni a maga célcsoportját, csakis ennek a csoportnak az igényeit szabad figyelembe venni. Ennek megfelelően kell kiemelni a lakás előnyös adottságait, ezáltal kihozva a legjobbat az ingatlanból.
- A helyiségeket eredeti funkciójuknak megfelelően érdemes bemutatni, még abban az esetben is, ha azt korábban nem is így használták.
- A felkészített ingatlan legyen tökéletesen befejezett állapotban, így nem riasztja el a vevőt a további problémákkal és feladatokkal.
- Az esetleges hibák valóban kerüljenek kijavításra, nem maradhat befejezetlenül semmi! A home staging során valódi értéket kell adni és nem a szőnyeg alá söpörni a problémákat.
- Életérzést kell adni, otthonosságot kell sugallni, persze, csak normál keretek között, a túlzásoktól mentes formában.
- Kerüli a személyességet, mindent, ami feszélyezi a vevőt.
- Csak arra költ a felkészítés során, ami megtérül.
- A piaci lehetőségek mentén a legmagasabb áron és legrövidebb idő alatt értékesít, hiszen az árak napok alatt is eshetnek.
A felkészítés két dolgot szolgál: egyrészt azt, hogy a lakást minél kedvezőbben mutassa be, ezáltal az eladó dolga lesz könnyebb. Másrészt a vevőt segíti a döntésében azzal, hogy minél több információval látja el.
Miért érdemes az ingatlant felkészíteni az eladásra?
Amikor az addig otthonodként funkcionáló lakásod eladása mellett döntesz, több indok is felmerülhet az eladás okaként. Lehet, hogy nagyobb lakást akarsz, el kell költöznöd a munkád miatt, vagy éppenséggel nem tudod fizetni a hiteleidet és pénzre van szükséged. Bármi is az oka, korántsem mindegy, hogy mennyi pénzt kapsz a talán a legnagyobb értékkel bíró vagyon tárgyadért. Minél újabbnak, tisztábbnak néz ki, annál többet ér. Ha a vevő egy kész, hibátlan állapotú, ízléses és funkcionálisan is tökéletes lakást lát, akkor nagyobb kedvvel vág bele az üzletbe, többet is hajlandó fizetni érte.
Az ingatlan felkészítésének számos előnye van:
- Gyorsabban el tudod adni a lakást, nem kell hónapokig várni a pénzedre. Kizárólag azok a vevők jelennek meg nálad, akik a hirdetés alapján kifejezetten ezt a lakást akarják megvenni.
- Mivel nincs mibe belekötni, nincs alkudozás, kifogás, csak gyors döntések.
- Sokkal magasabb áron tudod eladni.
- Az eladhatatlan is eladhatóvá válik, nem kell az árat tovább csökkenteni. A befektetésre szánt ingatlannal komoly nyereségre tehetsz szert.
- Értéket adsz a vevőnek, nem kell a hiányosságok, hibák miatt szégyenkezned.
A home staging olyan befektetés, ahol garantált a hozam. De, mint minden befektetés - ahogy a nevében is benne van - időt, energiát és pénzt kíván. Sokan ezt meghallva gyorsan ki is hátrálnak a home staging alkalmazásából, sokszor súlyos milliókat bukva az elbizonytalanodásukkal.
Milyen eredményeket lehet elérni a home staging-el?
Az adatok arra utalnak, hogy a home stagingelt - azaz a felkészített házakat, lakásokat - akár 88%-kal gyorsabban és 20%-kal többért adják el. Számolj csak egy kicsit! A mai több (tíz) milliós lakásárak mellett mit jelent 20%-nyi többlet? Minél nagyobb értéket képvisel az otthonod, annál nagyobb a plusz hozam.
Dobos Tímea home stager az alábbiakat fűzte hozzá a témához:
"Azt tapasztalom, hogy egyre többen veszik igénybe home stager segítségét ingatlanuk eladása során. Véleményem szerint sokszor az ügyfélnek nehéz külső szemlélőként tekinteni saját otthonára, mivel sok szép emlék fűzi hozzá. Mi home stagerek segítünk neki abban, hogy hogyan személytelenítse az ingatlant, valamint felhívjuk a figyelmet arra, milyen felújítások szükségesek mindenképp az eladáshoz/kiadáshoz. Majd pedig célcsoport specifikusan berendezzük és dekoráljuk az ingatlant. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy gyönyörűen felújított lakásokat hirdetnek bútorozatlanul, hosszú hónapokig. Több sikeres projektem is volt, ahol hónapokig, akár több mint egy évig nem sikerült eladni az üres, magas minőségben felújított ingatlant."
"Home staging után pedig magasabb áron, rövid időn belül értékesítésre került. Személy szerint én is így ismerkedtem meg a home staging világával. Volt egy üres ingatlanunk, amit nem tudtunk eladni, hiába volt jó állapotban. Fontos kihangsúlyozni, hogy a home stagingre nem többlet költségként kell tekinteni, hanem egyfajta befektetésként, ami többszörösen megtérül. Nagyon kevés felújított vagy jó állapotú ingatlan van a piacon, ugyanakkor hatalmas igény lenne rájuk."
Fotók Dobos Tímea home staging munkái közül:
Forrás: glamhomestyle.hu - Fotós: Csondor Ágnes
Milyen hibákat ne kövess el, amikor el akarod adni a lakásodat?
A lakáseladás nem egy-két napos feladat. Pláne akkor, ha fel sem készülsz rá igazán. Hibák sokaságát követheted el, ami nemcsak időben nyújtja meg a procedúrát, hanem bosszúságok sorát generálja.
- Elképzelésed sincs, mi fog történni az eladás alkalmával: nem vagy tisztában az adminisztratív teendőkkel, ahogy azzal sem miként kell megszervezni a költözést.
- Halogatsz és döntésképtelen vagy. Szeretnéd eladni, de gyakran meggondolod magad.
- Nem tudod hogyan kell helyesen hirdetni, rossz és hiányos a szövegezés, nincs kép, vagy ha van, akkor előnytelen.
- Nincs kéznél alaprajz, nem tudod a szobák méretét, arányait.
- Nincs célcsoportod, hiszen azt vallod, hogy neked mindegy, hogy ki, de vegye meg végre valaki a lakást.
- Nem jól határoztad meg a lakás árát. Az egy dolog, hogy te mennyit szeretnél kapni érte, az pedig egy másik, hogy valójában mennyit ér. Ha aránytalanul sokat kérsz, nem lesz, aki megvásárolja, ha keveset, akkor pedig magadat rövidíted meg.
- Rendetlen, sötét, túlzsúfolt, lepukkant a lakásod, amikor bemutatod a vevőnek.
- Nincs szellőztetve, dohos és dohányfüstös minden. A berendezés szedett-vedett, igénytelen, előnytelen.
- Nem takarítottad ki megfelelően! Ugyanis, ahogy Erdőháti Ágnes home stager mond, egy ilyen lakást már-már kínosan tisztára kell kitakarítani! :)
Milyen home staging szolgáltatások közül választhatsz?
A home staging nem lakberendezés és nem is holmi dekorációs munka, amihez csak kreativitás és szépérzék kell. Az ingatlanok értékesítésre történő felkészítése jóval összetettebb ennél: gazdaságossági számításokra, komoly ingatlanpiaci ismeretekre, élő marketing tudásra van szükség a műveléséhez.
Fontos, hogy tapasztalt home staging szakértőhöz fordulj, aki rendelkezik minden szükséges információval és tudással. Ehhez komoly képzettség, valós piaci tapasztalat és referencia kell, hiszen nem bízhatod a véletlenre a lakásod sorsát - milliók múlhatnak azon, hogyan tudod eladni.
Szolgáltatások terén széles a paletta, lényegében minden attól függ, hogy te pontosan mit és hogyan szeretnél, mire van szükséged.
Lehet, hogy neked elég a tanácsadás, de van, aki úgy dönt, hogy inkább az elejétől a végéig a szakemberre bízza a megvalósítást.
A szolgáltatás lehet
- szóbeli konzultáció,
- írásbeli tanácsadás,
- de akár a teljes home staginget is választhatod, ami a kivitelezésig terjed.
Mennyibe kerül a home staging?
Az, hogy mennyibe kerül végül számodra a home staging, az több mindentől is függ. Nem mindegy, hogy egy üres lakásról van szó, vagy egy berendezett lakásról, ugyanis az üres lakás eladásra felkészítése mindig drágább. Az árat az is befolyásolja, hogy az a lakás tulajdonosa milyen és mennyi feladatot vállal, hiszen ez esetben csökkennek a home stager feladatai is. Arról nem is beszélve, hogy minden home stager más áron dolgozik. Ezek mellett pedig a home stager díja függ az ingatlan méretétől, állapotától, a feladatok összetettségétől. Egyedi árajánlatokat szoktak készíteni, amit a fennálló körülmények felmérésével határoznak meg.
Tehát a home staging árát három tényező együttesen alakítja.
Egyrészt a home stager díja (munkadíj), ezen felül kalkulálnod kell a festés, a javítások, az apró változtatások költségével, továbbá a hirdetés és a profi fotózás díjával is. Ne lepődj meg, lehetnek még a bútorozásnak és a dekoráció beszerzésének is kapcsolódó költségei.
Éppen ezek miatt konkrét árat nagyon nehéz meghatározni, de az első konzultáció (ami olyan 1-3 óra között szokott lenni általában) hozzávetőlegesen 60-100.000 Ft között mozog. Azt, hogy ezután neked mekkora összeggel kell kalkulálnod, az a konzultáció során fog kiderülni. Plusz, gyakran az ügyfél adja meg azt a keretet, amit a home stagingre tud szánni.
Nagy Katalin Judit lakberendező gondolatai a home staging előnyeiről a bérlés szemszögéből:
"Sokan nem gondolnak rá, de a home staging eszköztárával nemcsak az eladó ingatlanokat tudjuk nagyobb haszonnal értékesíteni, hanem a kiadó lakások esetében is érdemes ebben gondolkodni, ugyanis magasabb bérleti díj realizálható a segítségével. Munkám során többen is megkerestek már azzal, hogy tervezzem meg a lakásuk felújítását, melyet aztán bútorozva szeretnének majd kiadni. Ilyenkor mindig beépítem a koncepcióba a home staging eszköztárát, természetesen a potenciális bérlők igényeit előtérbe helyezve, valamint styling szolgáltatást is nyújtok, hogy a fotók átadják majd a közvetíteni kívánt életérzést. Lakberendezőként számomra üdítő néha egy-egy ilyen projekten is dolgozni."
Fotók Nagy Katalin Judit home staging munkái közül:
Forrás: katusadesign.hu
Mit tegyél, ha te magad akarod home stagingelni az eladásra vagy kiadásra szánt lakást?
Ahogy fentebb már kifejtettük több szempontból is, a home staging nem hiába egy különálló szakma, hiszen a gazdasági tudástól és szemlélettől kezdve a lakberendezéssel kapcsolatos ismeretekig nagyon sok mindennel képben kell lenni, így mi nem igazán ajánljuk, hogy magad fogj neki ennek a procedúrának. Ráadásul a home staging esetén is több szint közül választhatsz, ha neked bármilyen oknál fogva nem fér bele a teljes körű szolgáltatást, akkor kérheted home stager segítségét egy-egy kényes terület megoldása esetén is.
A cikkben megjelenő lakberendezők profilja:
- Dobos Tímea - GlamHomeStyle
- Fejes Melinda - MarketINGatlan
- Nagy Katalin Judit - Katusa Interior Design
- Nemes Veronika - Rosemaring Interior Design
További kapcsolódó tartalom a DODO blogján:
- 30 év könyvelés után hogyan lesz valakiből lakberendező? - Interjú Zaják Ildikó lakberendezővel
- Miért érdemes lakberendezővel dolgozni? - Segít a Tailor Design
- Programozóból sikeres lakberendező? - Interjú Andok Zsuzsanna lakberendezővel
- A panellakások specialistája - Interjú Székely Kriszti lakberendezővel
- Hogyan válassz lakberendezőt?
- Hogyan legyél lakberendező vagy belsőépítész?